Ulrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet. Related Paintings of ulrica fredrica pasch :. | hedvig ulrika hedengran | jean gabriel l estrade | conrad theodorvvon schulzenheim | jakobina carolina schulzen | carl adolf mollersvard | Related Artists:
COPPO DI MARCOVALDOItalian Byzantine Style Painter, ca.1225-1274
Paulus Bor (Amersfoort, c. 1601 - Amersfoort, 10 August 1669) was a Dutch painter.
Bor was descended from a notable Catholic family. He made a study trip to Rome, where he was one of the founders of the Bentvueghels, taking the nickname Orlando. He returned in 1626 to Amersfoort and joined Jacob van Campen in the decoration of the palace Honselaarsdijk belonging to Frederik Hendrik. In 1656, he became regent of the godshuis "De Armen de Poth" in Amersfoort.
Bor's style of painting was rather at odds with that of contemporary painters from Utrecht. He initially painted rather Caravaggisti-like history paintings, but his works fast became marked by a classicism related to that of his townsman van Campen. Through unusual compositions and primitive technique, his paintings depict strange and mysterious subjects.
Theo Van RysselbergheBelgian Pointillist Painter, 1862-1926
was a Belgian neo-impressionist painter, who played a pivotal role in the European art scene at the turn of the century. Born in Ghent to a French-speaking bourgeois family, he studied first at the Academy of Ghent under Theo Canneel and from 1879 at the Academy of Brussels under the directorship of Jean-François Portaels. The North African paintings of Portaels had started an orientalist fashion in Belgium. Their impact would strongly influence the young Theo van Rysselberghe. Between 1882 and 1888 he made three trips to Morocco, staying there a total of one year and half. Barely 18 years old, he already participated at the Salon of Ghent, showing two portraits. Soon afterwards followed his Self-portrait with pipe (1880), painted in somber colours in the Belgian realistic tradition of that time. His Child in an open spot of the forest (1880) already departs from this style and he sets his first steps towards impressionism.